fbpx

Benátky–laguna–Bienále

Datum:

21. 3. 2023

Čas:

19.00

Místo konání:

Vinný sklípek Vinárium

Promítání fotografií o návštěvě laguny, Benátek a dalších ostrovů Itálie. Fotograf, horolezec a pedagog Miro Myška poprvé navštívil lagunu už 21. srpna 1969. Následně pak i další léta, pravidelně od roku 2011 společně s účastí na Bienále. Jak a na čem se dalo do Benátek dostat, kde se kotvilo a jak se vyhýbá gondolám? Poslechněme si veselé i neveselé příhody z cest přímo od jeho autentického účastníka.

Miroslav Myška při promítání fotografií

Foto: Tomáš Kučera

Ze vzpomínek Miroslava Myšky

Poprvé jsem se do Benátek dostal cestou z Gross Glockneru, klasicky na sever a na jih, navíc i nahoru a dolů. Bylo to 21. srpna 1969 a udělali jsme na Lido di Jesolo demonstraci k ročnímu výročí okupace, která měla odezvu u našich soudů. Udali nás řidiči autobusu, platili jsme je, tak se nám odměnili, jak bylo u komunistů a estébáků zvykem. Po druhé opět autobusem, šílený zájezd přes noc tam, jeden den v dešti mezi kanály a muzei a přes noc zpátky, zážitek na celý život.

Dvakrát autem, to se pouze ve spleti kanálů a mostů ztratil pětiletý syn, ale dcera ho během půl hodiny našla. A pak již jen lodí, co je demokracie jsme poznali v roce 1983, kdy jsme do Benátek pluli z Jugoslávie na šedé pasy. (Speciální šedivé komunistické pasy platily jen do Jugoslávie). V přístavu nikoho nenapadlo, že existuje stát, který vydává svým občanům pasy pouze do jedné země a víza se přece v civilizované Evropě nepotřebovala. Všichni v přístavu nás mile zdravili a město bylo skvělé, byl čas oslav Festa del Esdentore (svátku vykupitele, 3. sobota v červenci). Noční ohňostroj byl velkolepý, vojáci pálili z ostrova St. Giorgio Maggiore a z vojenských lodí. Ozvučení bylo nejen na molu San Marca, ale po celém nábřeží byly rozmístěny reproduktory. Policie jen prosila turisty, aby se nezastavovali na mostech, báli se o jejich nosnost. Kotvili jsme ve starém jachetním přístavu St. Helena, mezi historickým přístavem v Arsenálu a fotbalovým hřištěm.

Při odjezdu zpět do Jugoslávie, po 23. hodině, již v mezinárodních vodách, nás zastavila celní stráž, ve chvíli, kdy kapitán Mirek vylezl z podpalubí v pyžamu, jsme radostně zařvali se zdviženýma rukama Salute, odpověděli stejně a bylo po kontrole.

Po revoluci jsme dopluli do laguny na 4,2metrové plachetničce, když jsme uvízli na mělčině, stačilo skočit do vody a loď zvednout a dotlačit na vodu. Výhoda byla, že se sklopeným stěžněm se na malý přívěsný motor daly Benátky projet celé, včetně Grand kanálu a laguny. Ráno při odlivu jsme se probudili s lodí ležící v bahně, kotvit se dalo kdekoli.

Začátkem devadesátých let jsem zakoupil 4,5metrový nafukovací raft a přívěsný motor. Poznávání laguny i samotných Benátek bylo umocněné žabím pohledem od hladiny. Výhodou malého nafukovacího člunu je, že v očích místních jste chudý, ale po poznání toužící turista. Ztratili jsme se v bludišti kanálů a stále nemohli vyjet ven. Po spatření typického tvaru Mostu vzdechů, jsem zamířil k němu. Vjeli jsme do kanálu určeného výhradně gondolám, v zatáčce se jedna objevila a bylo jasné, že se nevyhneme. Začal jsem couvat, ale gondoliér se vzletným gestem volal: „No, no, siňoóóre!“ a ukazoval ať jedu vpřed. Bylo jasné, že do gondoly narazím, gondoliér se nohou opřel o zeď domu a ve chvíli mého průjezdu se odrazil a mistrovsky vytočil gondolu do svého směru. Ještě uviděl naše vyjevené obličeje a my slyšeli jeho radostný smích. V očích pasažérů získal na ceně.

Každoročně jsme vyvazovali nafukovák u schůdků do pizzerie. Po sedmi stupních žebříčku jsme byli na zahrádce restaurace, číšník měl evidentně radost, že konečně někdo vstupuje z kanálu. Druhý rok jsme již dostali slevu, byli jsme atrakcí pro turisty, kteří se museli podívat odkud se z kanálu zjevujeme. Při naloďování do gumáku číšník pomáhal dámám a odvázal nás s elegantním gestem vhození vázacího lana do člunu.

Příjemný byl i příjezd do otevřených dveří galerie výtvarného umění, což byl dřívější vstup pro návštěvníky z kanálu Grande. Majitel galerie byl nadšen, jakékoli vstupné odmítl, byli jsme atrakce pro ostatní návštěvníky.

Zvídavost a touha po poznání nás dovedla na malý kultivovaně zarostlý ostrov v laguně. Po sto metrech kanálem jsme vjížděli k malému soukromému přístavu, vyběhl chlapík s kalašnikovem a hnal nás natažením závěru. Radost i hrůza, kterou na vaporettu zažít nelze.

Příjemný byl i vjezd turistickou lodí z přístavu Punta Sabbioni. Projede se celou lagunou, kolem vojenských opevnění z první i druhé války a vystupujete na zastávce San Marco. Samozřejmě i návštěva vzdáleného Torcella po laguně, je příjemná díky vaporettu, které jede kolem hřbitova San Michel, podél ostrova Muráno, z moře zkontrolujete i Buráno. Vystoupíte v přístavišti na zdánlivě opuštěném místě, po několika metrech se otevírá pohled na kanál se starým mostem a vzápětí uvidíte katedrálu s majestátní zvonicí.

Zcela jinou atmosféru má půjčení obytného hausbótu, lodi s různým počtem kajut a dokonalým vybavením. Teplá voda, topení, ledničky, plynový sporák s troubou, sprchy a samozřejmě i více toalet. Jídlo můžete podávat dole v kajutě, nebo na horní palubě s výhledem na okolní uličky či ostrůvky. Půjčili jsme si ji v Casale sul Sile poblíž Trevisa a dojeli řekou a následně kanálem k ostrovu Torcello. Měli jsme vše zařízené cestovkou Extrem Tour, tedy s kapitánem i kuchařem v jedné osobě.

Láďa byl velmi zkušený z mnohaletého ježdění po kanálech Francie a Holandska, zaskočil ho pouze příliv v laguně. Na jeho dotaz, co je to za proud, jsem odvětil, že příliv. Pro něj to byla jasná blbost, příliv v laguně… Po vjezdu do bazénu přístavu, kde je příliv jednosměrný mimořádně intenzivní, nám správce určil místo na protilehlé straně vjezdu. Láďa se podřídil a začala zoufalá situace s točením 14metrové lodě v 16metrovém prostoru. Zakotvené lodě byly ohroženy, majitelé nastavovali fendry, opuštěné plachetnice i motorové jachty byly otloukány gumovou lištou na našich bocích. Zoufalství správce neznalo mezí, kopal do mola vykřikoval nadávky, temperamentní Ital. Zařval, jakou máme pojistku, když uslyšel, že nejvyšší, zklidnil se a nasedl na lodičku a se zápisníkem objížděl okolostojící lodě. Stačil podpis a problém s otlučenými plavidly byl vyřešen.

Byly jsme tam se stejným kapitánem čtyřikrát vždy v liché roky na Bienále umění. Při druhé návštěvě v roce 2013 již věděl, že příliv i odliv bývá někdy i 70 cm. Ale stále mu dělalo problém držet se podél dubových kůlu, které vyznačovaly lodní cestu, jízda vpravo také byla zbytečnou přítěží.

Na mělčině jsme ten rok uvízli u ostrova Buráno, vytáhli nás lanem rybáři, následující rok při jízdě do Chioggi nás vytahovala celní stráž, kulomet, který nechtěně mířil naším směrem, byl nepříjemným zpestřením. Vše ovšem bylo s úsměvy a radostnými gesty, turisté jsou přece neznalí plavby.

V roce 2017 jsme při zpáteční cestě k Torcellu, odkud se vjíždí do kanálu Sile, seděli s kapitánem spolu, každý s podrobnou mapou zakreslených plavebních kanálů. Tentokrát jsme již po sto metrech zjistili, že jsme opět zvolili směr Burano nejkratším, ovšem neprůjezdným směrem. Předchozí rok jsme si zajeli až k mělčinám a při uvíznutí jsme pochopili proč na nás místní v motorových člunech troubí a gestikulují.

Miro Myška

Místo konání:

Celkový počet míst: 20
  • Vinný sklípek Vinárium
  • Starobrněnská 13
  • Brno
  • Ulice mezi Zelným trhem a
  • Šilingrovým náměstím.
Sdílet
Přidejte si akci do kalendáře

K správnému fungování webu využíváme soubory cookies. Používáním webu s jejich používáním souhlasíte. Více informací

Informace o souborech cookies

Co jsou cookies

Cookies jsou drobné textové soubory ukládané do vašeho počítače. Ukládá je internetový prohlížeč na žádost jednotlivých webových stránek, které si prohlížíte. Webové stránky si mohou zpětně vyžádat obsah souboru. Podle něj poznají, které stránky jste dříve navštívili nebo jestli máte nevyřízenou rezervaci. Cookies jsou nutné pro správné fungování většiny rozsáhlejších stránek na internetu.

Jaké typy souborů používáme

Analytické – umožňují sledovat návštěvnost stránek a využívání různých funkcí. Podle nich se snažíme naše stránky a služby zlepšovat, abyste námi byli spokojení.
Trackovací a remarketingové – pomáhají nám optimalizovat nabídku pro zákazníky a oslovit je v reklamních plochách na jiných webových stránkách.
Konverzní – slouží k vyhodnocení jak funguje reklama a různé cesty, jak se k nám uživatelé dostávají.

Vypnutí ukládání cookies

Běžné internetové prohlížeče umožňují ve svém nastavení vypnutí práce s cookies. Podívejte se do nápovědy ke svému prohlížeči a postupujte podle tam uvedených pokynů. Mějte na paměti, že s vypnutými cookies se může významně snížit komfort rezervace a případných dalších funkcí našeho webu.

Zavřít